Europese lidstaten moeten stoppen met het blokkeren van de herziening van de Dublinverordening, die bepaalt dat het land waarin een asielzoeker toekomt, ook verantwoordelijk is voor zijn of haar opvang. Dat schrijven de fractieleiders van de Europese sociaal-democraten en de Europese Groenen in een brief aan Raadsvoorzitter Donald Tusk, in aanloop naar de Europese Raad van 22 en 23 juni.

“Al meer dan twee jaar zeggen we dat de toestroom van asielzoekers een noodsituatie is, maar die vaststelling vertaalt zich niet in het beleid,” zegt Europees parlementslid Kathleen Van Brempt. “Terwijl het Europees parlement er op aandringt om de Dublinverordening te herzien om te komen tot een gecentraliseerd Europees mechanisme, waarbij asielaanvragen niet langer in lidstaten, maar in de EU gebeuren, gevolgd door een eerlijke en solidaire verdeling van asielzoekers, zien we dat de lidstaten dwars blijven liggen. Ondertussen blijven er mensen verdrinken in de Middellandse Zee, hebben we onze grensbewaking geoutsourcet en slagen we er niet eens in om de beslissing uit 2015 om 160.000 asielzoekers uit Italië en Griekenland te hervestigen, uit te voeren.”

De gemeenschappelijke brief van de Europese sociaal-democraten en Groenen is een signaal dat de Europese progressieven bezorgd zijn over het debat dat in de Raad wordt gevoerd. “We merken dat er weer langzaam een geest van Europese eenheid ontstaat, vooral na de Brexit en de verklaringen van Trump over de NAVO en het klimaatakkoord van Parijs. Die hebben duidelijk gemaakt dat een grotere eenheid en solidariteit noodzakelijk is. Solidariteit verdraagt geen cherry picking. Als we de grote uitdagingen willen aanpakken, van veiligheidsbeleid, over klimaatactie naar migratiebeleid, kan dat enkel als elke lidstaat zijn verantwoordelijkheid neemt.”

De volledige tekst van de brief van Gianni Pittella en Ska Keller is hier te lezen.

MEPs involved
Head of delegation