Op vraag van de Europese sociaal-democraten hebben de fractievoorzitters in het Europees parlement beslist Europees parlementslid Janusz Korwin-Mikke te sanctioneren voor zijn schandelijke seksistische uitspraken in de plenaire vergadering vorige week. “Het Poolse parlementslid had gezegd dat het normaal is dat vrouwen minder verdienen, omdat ze minder intelligent, zwakker en kleiner zijn,” zegt Van Brempt. “Als je dit soort onzinnige uitspraken aan de toog van een café hoort, is dat al ernstig genoeg, maar om ze te horen in een huis dat 500 miljoen Europese burgers vertegenwoordigt, is werkelijk onvoorstelbaar. We kunnen niet aanvaarden dat leden van het parlement verklaringen afleggen die regelrecht indruisen tegen de basiswaarden van de Europese Unie, waarvan gendergelijkheid en non-discriminatie deel uitmaken. Het is daarom belangrijk dat Europese parlementsleden die de basisprincipes van de Unie met de voeten treden daar een sanctie voor krijgen. Iedereen in dit huis moet beseffen dat discriminatie niet kan. Vandaag werd beslist dat zo’n sanctie er komt, volgende week zal bepaald worden om welke sanctie het zal gaan. Wij hebben in elk geval aan parlementsvoorzitter Tajani gevraagd dat de sanctie streng zou zijn om een voorbeeld te stellen en duidelijk te maken dat dergelijk gedrag volstrekt onaanvaardbaar is.”

MEPs involved
Head of delegation