Morgen buigt de Conference of Presidents (COP), de vergadering van fractievoorzitters van de verschillende partijen in het Europees parlement, zich over een voorstel van de Europese sociaal-democraten om een bijzondere commissie op te richten naar aanleiding van de hernieuwing van de licentie voor glyfosaat. “Het is toen duidelijk geworden dat het Europese voedselagentschap en het Europese chemicaliënagentschap zich baseerden op studies die de chemische industrie zelf uitvoerden. Niet enkel waren die studies niet publiek toegankelijk, over de juistheid ervan was grote twijfel gerezen in de zogenaamde Monsanto papers,” zegt Europees parlementslid Kathleen Van Brempt.

In die bijzondere commissie, die door de Europese sociaal-democraten werd gevraagd, wil het Europees parlement analyseren hoe pesticiden precies toegelaten worden op de Europese markt. “Glyfosaat wordt uiteraard een case study, maar de commissie moet verder gaan dan dat en nagaan welke procedures er gevolgd worden om plantenbeschermingsmiddelen en biocides te erkennen. Het einddoel van die commissie moet zijn om de procedures te verbeteren, de transparantie van de Europese agentschappen die het onderzoek voeren te verhogen en er voor te zorgen dat zij zich kunnen baseren op onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek.

De kans is reëel dat de COP morgen groen licht geeft voor deze bijzondere commissie. “Als dat het geval is, dan moet de plenaire vergadering zich nog uitspreken over het mandaat,” zegt Van Brempt. De commissie zou dan gedurende een periode van 12 maanden onderzoek kunnen verrichten.

MEPs involved
Head of delegation